دوران حاملگی

چگونه بعد از زایمان شکم خود را لاغر کنیم؟

متأسفانه در کشور ما کوچک کردن و سوزاندن چربی‌های شکمی بعد از دوران بارداری و وضع حمل برای برخی خانم ها یک رویا شده است در حالیکه با تمرینات مرتب ورزشی و درگیرکردن ماهیچه های شکم قادر خواهید بود دوباره به اندام قبل از بارداری تان برگردید. خانم هایی که به تازگی زایمان کرده اند با رعایت برخی نکات قادر خواهند بود تا حد زیادی چربی‌های دور شکم خود را کم بکنند.
ذهن مادران بعد از زایمان کودک درگیر یک سوال می شود که چگونه قادر خواهند بود چربی‌های شکم را بسوزانند. در دوران بارداری اندازه دور شکم خانم‌ها معمولا به حدود ۱۲۷ سانتی متر می‌رسد، با توجه به این نکته که هر خانم سالم با قد متوسط باید دور شکمش تنها ۶۰ سانتی متر باشد. این نکته بدین معناست که اکثر خانم‌ها باید حدود ۶۷ سانتی متر از اندازه دور شکمشان بعد از زایمان کم بکنند.
بعد از اینکه مادر وضع حمل می کند اندازه دور شکم تا حدود ۴۰ سانتی متر کاهش می یابد ولی بقیه چربی‌ها در جای خود هستند. متأسفانه چربی دور شکم، در مقایسه با سایر اعضای بدن تفاوت دارد و از دست دادن آن سخت تر می باشد.
بسیاری از خانم‌ها پس از زایمان موفق به کاهش وزن خود می‌شوند و حتی اندام‌های خود را کوچکتر می‌کنند. اما در برابر چربی‌های دور شکم با دشواری روبرو هستند. دلیل هم این است که چربی‌های دور شکم با سایر نقاط بدن تفاوت دارد و برای از بین بردن آنها باید تلاش بیشتری انجام داد.دو نوع چربی شکمی داریم:
– چربی‌های درونی
– چربی‌های بیرونی
به چربی هایی که دور اندام های داخلی بدن تجمع پیدا می کنند  چربی‌های درونی می گویند و قابل مشاهده نمی باشند به همین دلیل مشخص نیست که اندازه دور شکم افزایش پیدا کرده است، در عین حال که بسیار خطرناک می باشد.چربی هایی که در بدن قابل مشاهده می باشند و باعث افزایش دور کمر فرد می شوند را چربی بیرونی می گویند.  اگر مادر باردار پس از زایمان هم چربی درونی و هم چربی بیرونی داشته باشد، چربی درونی باعث می‌شود چربی بیرونی به جلو مایل شود و شکم بزرگتر به نظر برسد.

افزایش چربی در این دوران به دو دلیل اتفاق می‌افتد
۱- در این دوران پوست دور شکم در حال کشیده شدن است و چربی‌ها در این مورد کمک کننده می باشند.
۲-  هر چه شکم بزرگتر بشود و چربی‌های اطراف آن بیشتر باشند محافظت از جنین آسانتر خواهد بود.

مادران باردار با انجام برخی کارها و رعایت برخی نکات می‌توانند تا حد زیادی به کاهش چربی‌های دور شکم بعد از زایمان کمک کنند.

شیر دادن به نوزاد

شیر دادن به نوزاد پس از زایمان کمک می کند مادران باردار بتوانند راحت تر شکم خود را کوچک بکنند ، این اتفاق به دو دلیل پیش می آید. خانم هایی که به تازگی زایمان کرده اند با شیر دادن به نوزاد خود می توانند به طور متوسط ۳۵۰ کالری بیشتر بسوزانند. این کالری اضافی شامل چربی‌های دور شکم نیز می‌شود.

از الگوی غذایی درست استفاده کنید

در صورتی که مادران شیرده از غذاهای سالم در وعده های خود استفاده کنند به کوچک شدن شکم آنها کمک زیادی می کند. استفاده از غذاهای فراوری شده و آماده حتی اگر میزان کالری آنها با میزانی که شما باید در طول روز دریافت کنید هماهنگ باشد در وعده های غذایی خانم ها  سبب افزایش چربی‌های بدن، خصوصا چربی‌های دور شکم خواهد شد. در وعده های غذایی خود مقادیر زیادی میوه‌، سبزیجات، کربوهیدرات‌های پیچیده، غلات کامل و پروتئین‌های کم چرب قرار بدهید تا علاوه بر حفظ سلامتی خود، چربی‌های دور شکمتان نیز کاهش یابد.

انجام حرکات ورزشی جهت تقویت بدن

خانم هایی که به تازگی زایمان کرده اند برای کاهش چربی‌های بدن باید ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانند. اما ورزش کردن، در صورتیکه عضلات بدن قوی نباشند، می‌تواند باعث آسیب و صدمات فیزیکی بشود. ضروری است که افراد پیش از انجام حرکات ورزشی سنگین و تخصصی ، ابتدا به تقویت بدن خود بپردازند.در کنار توجه به تغذیه انجام حرکات یوگا می‌تواند ضروری و بسیار موثر باشد. این دو ورزش، علاوه بر اینکه می‌توانند اندام بدن را متوازن و هماهنگ کنند، به افزایش قوا نیز کمک می‌کنند.
خانم ها پس از زایمان انگیزه خود را از دست ندهند.کلیدکاهش وزن موفق انگیزه می باشد اگر می‌خواهید چربی‌های لجباز اطراف شکم را بسوزانید و از شر آنها خلاص شوید، نباید انگیزه خود را از دست بدهید.
برای خانم هایی که به تازگی نوزاد خود را بدنیا آورده اند ورزش کردن دشوار است و ممکن است زمان کافی هم نداشته باشند اما با کمک گرفتن از حضور یک پرستار نوزاد در منزل در زمان های حضور پرستار می توانند زمان خود را برنامه ریزی کنند و از ورزش کردن غافل نشوند. بهترین راه حفظ انگیزه، پیگیری سایز ، وزن و اندازه دور شکم و آگاهی از روند پیشرفت می باشد. هر چه این اعداد کمتر شوند ، انگیزه مادران نیز برای ادامه این روند افزایش می‌یابد.
اکثراً در اطرافمان دیده و شنیده ایم که خانمی از اطرافیان یا آشنایان ما مدت کمی بعد از زایمان به وزن قبلی خود بازگشته و شکم او مانند پیش از دوران بارداری شده است. توجه داشته باشید که حتی اگر چنین چیزی امکان پذیر هم باشد برای همه اتفاق نمی افتد. اکثر خانم‌ها تا ماه‌ها و حتی سال‌ها پس از زایمان نمی توانند به وزن پیش از بارداری بازگردند و اندازه دور شکم خود را کاهش دهند. در هر صورت، در اینگونه موارد، صبر لازمه موفقیت می باشد. ۹ ماه طول کشیده است تا اندازه دور شکم شما افزایش یابد، حال برای کوچک کردن آن نیز باید حداقل به همین میزان صبر کرد و تلاش و پشتکار را همواره پیگیر بود.

مادران ورزش کردن را فراموش نکنید
همه می دانند که برای برای کاهش وزن و سوزاندن چربی‌ها ورزش از ضروریات است. با این حال نوع ورزش هم اهمیت دارد. ورزش‌های هوازی و ورزش‌هایی که برای دستگاه تنفسی و قلب و عروق مفید هستند بهتر می باشند اما فراموش نکنید که هدف حفظ سلامتی نیست، بلکه شما می‌خواهید چربی‌های اطراف شکم را بسوزانید.
در نتیجه علاوه بر فعالیت‌هایی نظیر پیاده روی، باید ورزش‌های موضعی که علاوه بر سوزاندن کالری به تقویت عضلات شکم نیز کمک می‌کند روی آورید. هر چه عضلات شکم قوی‌تر باشند، چربی بیشتری سوزانده می‌شود و شکم شما کوچکتر می‌شود. همچنین ورزش موضعی باید به گونه ای باشد که عضلات اصلی بدن را درگیر کند. در این حالت، کالری بیشتری سوزانده می‌شود. برای مثال، دراز و نشست یکی از آن حرکات ورزشی قدیمی است که عضلات بزرگ و اصلی بدن را درگیر می‌کند و در کوچک شدن شکم بسیار موثر است.
همچنین این حرکت از آنجاییکه نیازی به دستگاه یا امکانات خاصی ندارد، می‌تواند به سادگی در خانه هم انجام شود. البته ورزش‌هایی که عضلات کوچک را درگیر می‌کنند نیز باید انجام شوند. بدین ترتیب است که بدن شما نوعی توازن و تعادل پیدا می‌کند.
هنگام ورزش، به خودتان فشار نیاورید خصوصا اگر شیوه زایمان شما عمل جراحی سزارین بوده است. اما برای موثر بودن، ورزش باید شما را خسته کند و علاوه بر تعریق، نوع تنفس نیز تحت تاثیر قرار گیرد. توجه داشته باشید که خانم‌هایی که تحت عمل جراحی سزارین قرار گرفته‌اند، پیش از شروع یک برنامه ورزشی، باید حتما با پزشک خود مشورت کنند.

منبع: مرکز پارسیان مهرپرور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− 7 = 2

بستن