ناباروری

ورزش باعث پیشگیری و درمان ناباروری می شود.

با افزایش روز افزون میزان ناباروری در زنان و مردان و تحقیقات پیرامون عوامل موثر بر ناباروری، ورزش یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در این زمینه شناخته شده است. آیا می دانید تنها با نیم ساعت پیاده روی در هر روز ، شانس موفقیت خود را برای باروری افزایش می دهید .مطالعات نشان داده اند که فعالیت بدنی ریز فاکتورهای قلبی عروقی، شاخصه های هورمونی و عملکرد تولید مثلی را بهبود می بخشد. این بهبود ها شامل کاهش چربی شکم، قند خون، چربی خون، مقاومت به انسولین، و همچنین بهبود در بی نظمی های قاعدگی، تخمک گذاری و باروری، کاهش سطح تستوسترون و شاخص آندروژن آزاد (FAI) و افزایش گلوبولین اتصال هورمون جنسی (SHBG ) می باشد.

اصولاً تحرک کافی و ورزش، نقش ویژه‌ای در کلیه مراحل مربوط به بارداری، تغییرات خاص سن بلوغ و عوارض مربوط به دوران سالمندی دارد. زنانی که تحرک کافی دارند، زمانی که اقدام به باردار شدن می‌کنند، با مشکلات کمتری روبرو می‌شوند و به علت داشتن وزن مناسب از عوارضی مانند پرفشاری مخصوص زایمان، اختلالات گوارشی و نیز چاقی بیش از حد مصون می‌مانند.

تحرک و ورزش نقش ویژه ای در بارداری، زایمان، پیشگیری از پوکی استخوان و عوارض یائسگی در سنین سالمندی دارد. افزایش وزن در توانایی باروری زنان اثر نامطلوب داشته و احتمال سقط زودهنگام را به همراه دارد بنابراین انجام حرکات ورزشی می تواند در نگهداشتن وزن متناسب در طول دوره بارداری کمک زیادی به خانمهای باردار کند. خانم هایی که در طول روز تحرک کافی دارند و  فعالیتهای ورزشی انجام می دهند، در طول دوره باردری با مشکلات کمتری روبرو بوده، زایمان راحت تری خواهند داشت. در حقیقت ورزش به کاهش وزن خانمها کمک کرده و از بروز عوارضی چون پرفشاری مخصوص زایمان و اختلالات گوارشی جلوگیری می کند.

یکی از عمده‌ترین دلایل نازایی در زنان، خصوصاً در افراد چاق مربوط به عارضه تخمدان پلی کیستیک (نوعی عارضه متابولیک) است که می‌توان با انجام حرکات ورزشی متعادل و زیر نظر پزشک این عارضه را درمان کرد و از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

ورزش های متعادل از جمله یوگا، مدیتیشن استرس در خانمها را تا اندازه زیادی کاهش داده و توانایی باروری را افزایش می دهد. تحقیقات نشان می دهد ورزشهای متعادل از مهمترین راههای درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک است. درحقیقت کاهش وزن دربهبود نشانه های تخمدان پلی کیستیک و ایجاد تخمک گذاری مناسب و افزایش قدرت باروری نقش مثری دارد.

ذکر این نکته ضروری است که زنانی که قصد بارداری دارند، نباید ورزش های شدید و زیاد انجام دهند زیرا ورزش زیاد منجر به لاغری زیاد می شود و می تواند تخمک گذاری را متوقف کند و دوم اینکه اگر وزن طبیعی بدن حفظ شود و فعالیت شدید و ورزش زیاد (مانند دویدن، شنا و اسکی) بیش از یک ساعت در روز در روند تخمک گذاری اختلال ایجاد می کند. مطالعات نشان می دهند افرادی که در روز ورزش های شدید و بیش از یک ساعت انجام می دهند دچار مشکل تخمک گذاری می شوند.

برای کسانی که دارای مشکلات سلامتی مانند ( چاقی و بیماری های قلبی ) هستند پیاده روی با شدت کم، از فعالیت های موثر در کاهش وزن است که می تواند به سلامت کلی کمک کند و همچنین سبب سلامت روان شود. بسته به مقدار وزن شما، راه رفتن با سرعت چهار مایل در ساعت بین ۵ تا ۸ کالری در هر دقیقه و یا بین ۲۲۵ تا ۳۶۰ کالری برای یک پیاده روی ۴۵-۳۰ دقیقه ای می سوزاند. با ۴۵ دقیقه راه رفتن در روز، شما می توانید یک پوند از وزن خود را در یک هفته کاهش دهید. اگر شما نزدیک محل کارتان زندگی می کنید و یا برای رفتن به فروشگاه اقدام می کنید، بهتر است از وسایل حمل و نقل استفاده نکنید و پیاده روی را انتخاب کنید. عمده ترین عواملی که منجر به ناباروری می گردد شامل استرس ، افزایش وزن و سندروم تخمدان پلی کیستیک می باشد.

یکی از عمده‌ترین دلایل نازایی در زنان، خصوصاً در افراد چاق مربوط به عارضه تخمدان پلی کیستیک (نوعی عارضه متابولیک) (PCOS) است که می‌توان با انجام حرکات ورزشی متعادل و زیر نظر پزشک این عارضه را درمان کرد و از پیشرفت آن جلوگیری کرد. تغییر در شیوه زندگی، که شامل گنجاندن فعالیت های جسمانی در برنامه روزمره است، به عنوان اولین راهکاری می باشد که برای درمان PCOS توصیه می شود، به این دلیل که فعالیت جسمانی منجر به کاهش مقاومت انسولینی، بهبود پارامترهای سوخت و ساز و تولید مثلی PCOS، و بهبود تیپ بدنی می گردد. طبق دستورالعمل استرالیا برای درمان PCOS، نویسندگان حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته مشارکت در فعالیت بدنی را پیشنهاد می کنند. اکثر این برنامه های ورزشی شامل ورزشهای هوازی مثل یوگا، ایروبیک و شنا، و یا ترکیبی از ورزشهای هوازی و قدرتی همچون پیلاتس می باشد.

طی تحقیقی که در سال ۲۰۱۵ در کشور هند بر روی ۹۰ دختر نوجوان ۱۵ تا ۱۸ ساله صورت گرفت، به این نتیجه رسیدند که برنامه یوگا به مدت ۱۲ هفته به طور قابل توجهی بهتر از فعالیت های فیزیکی دیگر در کاهش AMH، LH و تستوسترون نقش دارد، و منجر به بهبود چرخه قاعدگی با تغییرات ناچیزی در وزن بدن، FSH و پرولاکتین در نوجوانان مبتلا به PCOS می گردد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن